CONNECT:  
             

​Οι βιορυθμοί στο…πιάτο μας 

Λένα Ιωαννίδου Τρίτη, 4 Ιουνίου 2019
Λένα Ιωαννίδου

 

Chrono Diet Το καλοκαίρι είναι πια εδώ και ο χρόνος για να χάσουμε -και φέτος- τα περιττά κιλά μας δεν είναι πια με το μέρος μας. Υπάρχει όμως ένας άλλος χρόνος, αυτός που μετρά το βιολογικό μας ρολόι, που μπορεί να αποδειχθεί ένας ισχυρός σύμμαχος στην προσπάθειά μας να ελέγξουμε το βάρος μας. Μήπως είναι ώρα να ανακαλύψουμε τη χρονοδιαιτητική, την επιστήμη που θα μας μάθει να τρώμε σωστά;

Συχνά χαριτολογώντας χρησιμοποιούμε τη φράση «χτύπησε το βιολογικό μου ρολόι». Δεν είναι όμως σχήμα λόγου. Αυτό το μυστηριώδες εσωτερικό ρολόι υπάρχει και διαδραματίζει σημαντικότατο ρόλο στη σωστή λειτουργία όλων των ζωντανών οργανισμών. Ο άνθρωπος, τα ζώα, τα έντομα, τα φυτά, όλοι υπόκεινται στους βιορυθμούς των κυττάρων τους. Το κάθε ένα από τα κύτταρά μας έχει ένα συγκεκριμένο ωράριο για να εξασφαλίζει μια συγκεκριμένη λειτουργία, να φροντίζει για την καλή του κατάσταση και να ανανεώνεται. Είναι ένα σύστημα, ένα εσωτερικό «ωρολόγιο πρόγραμμα» που δημιουργήθηκε για να εξασφαλίσει την προσαρμογή του κάθε είδους στο περιβάλλον του. Ο πρώτος που μελέτησε συστηματικά τους ανθρώπινους βιορυθμούς, το πώς ρυθμίζεται η ώρα της κάθε λειτουργίας του βιολογικού μας ρολογιού, ήταν ο Γάλλος φυσιολόγος Alain Reinberg, στη δεκαετία του 50. Ήταν αυτός άλλωστε που καθιέρωσε τη χρονοβιολογία ως επιστήμη. Μέχρι σήμερα όμως, δεν μας έχει αποκαλύψει όλα τα μυστικά του.

Τι γνωρίζουμε:

  • Η ώρα των βιολογικών ρολογιών ρυθμίζεται από τους εξωτερικούς παράγοντες (ημέρα- νύχτα, φως- σκοτάδι, κρύο- ζέστη, δραστηριότητα- ξεκούραση), χωρίς εμείς να το αντιλαμβανόμαστε.
  • Οι βιολογικοί ρυθμοί ή βιορυθμοί ακολουθούν κύκλους (ο γυναικείος κύκλος, ο κύκλος του ύπνου, ο κύκλος των ενδοκρινών εκκρίσεων ο κύκλος ζωής της τρίχας κλπ.). Η περίοδος ολοκλήρωσής τους μπορεί να είναι μία ώρα, 24 ώρες, μια εβδομάδα, ακόμα και ένας χρόνος.
  • Οι βιορυθμοί στους οποίους υπόκειται ο ανθρώπινος οργανισμός και έχουν ήδη καταχωρηθεί μέχρι σήμερα, είναι 160. Οι πιο σημαντικοί είναι οι κιρκάδιοι ρυθμοί, οι ημερήσιοι κύκλοι που διαρκούν από 20 έως 28 ώρες.

Βιολογικό ρολόι διαθέτουν, φυσικά, και τα κύτταρα που συνθέτουν τον λιπώδη ιστό του σώματός μας. Tα λιποκύτταρά μας είναι ένα μικρό εργοστάσιο, με μηχανές που λειτουργούν ασταμάτητα, 24 ώρες το 24ωρο για να δημιουργούν «καύσιμα»-δηλαδή λίπη-, να τα αποθηκεύουν και να μειώνουν τα αποθέματά τους για την εξασφάλιση των καθημερινών αναγκών μας σε ενέργεια. Οι πρώτες ύλες για τα αποθέματα αυτά, είναι λιπαρά οξέα και σάκχαρα που αντλούνται από την κυκλοφορία του αίματος- ο οργανισμός τα παίρνει κυρίως με τις τροφές- και με τη μεσολάβηση μιας ομάδας ενζύμων μετατρέπονται σε τριγλυκερίδια, μεγάλα μόρια, έτοιμα να αποθηκευτούν στα λιποκύτταρα. «Υπεύθυνος παραγωγής» στο εργοστάσιο αυτό είναι η ινσουλίνη, μια ορμόνη που παράγεται από το πάγκρεας και παίζει πρωταρχικό ρόλο στο μεταβολισμό των υδατανθράκων (σακχάρων) του οργανισμού. Η έκκρισή της αυξάνεται σε κάθε γεύμα και δίνει εντολή στα κύτταρα να ξεκινήσουν τη διαδικασία αποθήκευσης, να μπουν δηλαδή σε φάση λιπογένεσης.

Από τη χρονοβιολογία στη χρονοδιαιτητική. Σύμφωνα με τη χρονοβιολογία, όταν το διαιτολόγιό μας περιλαμβάνει τρία καθημερινά γεύματα, το ποσοστό ινσουλίνης στο αίμα κορυφώνεται μια φορά σε κάθε γεύμα και μετά αρχίζει να μειώνεται. Έπειτα από 3 ή 4 ώρες το κύτταρο παύει να λαμβάνει την εντολή αποθήκευσης και αρχίζει την διαδικασία απελευθέρωσης των λιπών, δηλαδή τη λιπόλυση.

Τα προβλήματα αρχίζουν όταν οι ακατάστατες ώρες που τρώμε και κυρίως τα τσιμπολογήματα -φρούτα, αναψυκτικά, ροφήματα με ζάχαρη, σνακ- προκαλούν απότομη άνοδο της ινσουλίνης την οποία ο λιπώδης ιστός καταγράφει σαν «εντολή αποθήκευσης» και διακόπτει τη λιπόλυση. Αποτέλεσμα; Ο κύκλος χαλάει και τα ανεπιθύμητα κιλά σιγά-σιγά, αρχίζουν να συσσωρεύονται…

Η αποδιοργάνωση των φυσικών ρυθμών έκκρισης ορμονών και ενζύμων από τον οργανισμό,με τις άτακτες διατροφικές μας συνήθειες, αλλά και τους νέους τρόπους διατροφής που έχουμε στην καθημερινότητά μας -junk food- είναι ο μεγάλος υπεύθυνος για την αύξηση του βάρους. H νέα αυτή πραγματικότητα στάθηκε αφορμή για την ανάπτυξη, αρχικά στη Γαλλία και στη συνέχεια σε όλο τον κόσμο, ενός «παρακλαδιού» της χρονοβιολογίας που ονομάζεται χρονοδιαιτητική. Στόχος της ο συντονισμός των γευμάτων μας με βάση τις ώρες που ο οργανισμός μπορεί να απορροφήσει και να αφομοιώσει καλύτερα την τροφή.

Η χρονοδιαιτητική δεν είναι δίαιτα, αλλά ένας έξυπνος τρόπος διατροφής, σύμφωνα με τις αρχές της χρονοβιολογίας. Δεν θα μας κάνει να αδυνατίσουμε ως δια μαγείας, αλλά θα μας βοηθήσει να μάθουμε να τρώμε σωστά για να φτάσουμε και να διατηρήσουμε το βάρος μας με λιγότερους περιορισμούς .

Πριν δούμε πώς θα γίνει αυτό, ας θυμηθούμε τι παίρνουμε από τις τροφές που καταναλώνουμε:

  1. Γλυκίδια: περιλαμβάνουν όλα τα σάκχαρα, βραδείας και ταχείας απορρόφησης. Τα σάκχαρα βραδείας απορρόφησης βρίσκονται στα αμυλώδη (ψωμί, ζυμαρικά, ρύζι) στις πατάτες και τα όσπρια. Παρέχουν ενέργεια στις κινήσεις μας και στη λειτουργία των οργάνων μας. Χρειάζονται πολλές ώρες για να απορροφηθούν. Ταχείας απορρόφησης είναι όσα τελειώνουν σε «όζη», όπως γλυκόζη (άσπρη ζάχαρη), φρουκτόζη (φρούτα), λακτόζη (γάλα) κλπ. Απορροφούνται πολύ εύκολα -περνούν στο αίμα σε λιγότερο από μια ώρα- και σε σημαντική ποσότητα. Χρησιμοποιούνται από τον οργανισμό σε περίπτωση εντατικής άσκησης. Η κατανάλωσή τους θα πρέπει να αποφεύγεται εκτός γευμάτων, διότι προκαλούν απότομη άνοδο ινσουλίνης.
  2. Πρωτεΐνες: ζωικής ή φυτικής προέλευσης. Παρέχουν αμινοξέα, βασικό στοιχείο πολλών ζωτικών στοιχείων του οργανισμού και απαραίτητα για την ανάπτυξη, διατήρηση και ανάπλαση των ιστών μας. Ο οργανισμός μας δεν τα αποθηκεύει, ούτε τα παράγει και αν υπάρχουν ελλείψεις, καταναλώσει τις ίδιες του τις πρωτεΐνες (μύες).
  3. Λιπίδια: συμπεριλαμβάνουν τις διάφορες ποικιλίες λιπών. Κατατάσσονται σε δυο κατηγορίες, τα «κορεσμένα» λίπη κυρίως ζωτικής προέλευσης, που είναι τα πιο βλαβερά, και τα «ακόρεστα» λίπη, κυρίως φυτικής προέλευσης -αλλά και από τα ψάρια. Τα λιπίδια δίνουν πολύ ενέργεια και αποθηκεύονται εύκολα. Επιπλέον προσφέρουν κάποια απαραίτητα λιπαρά οξέα που δεν μπορεί να συνθέσει ο οργανισμός μας (π.χ. λινολεϊκό και λινολενικό οξύ και λιποδιαλυτές βιταμίνες Α και Ε).
  4. Φυτικές ίνες: δεν έχουν αυτή καθ’ αυτή θρεπτική αξία, αλλά διευκολύνουν την πέψη και την καλύτερη λειτουργία του παχέος εντέρου . Προέρχονται από λαχανικά, φρούτα και πλήρη δημητριακά. Οι φυτικές ίνες δεν έχουν θερμίδες και δεν αποθηκεύονται.

Πότε τρώμε, τι… Σύμφωνα με τη χρονοδιαιτητική, μέσα στη μέρα, ο οργανισμός μας αφομοιώνει τις τροφές διαφορετικά, ανάλογα με την ώρα που τις καταναλώνουμε. Αν θέλουμε να τρώμε σωστά χωρίς να παχαίνουμε, θα πρέπει να σεβόμαστε την ισορροπία λιπογένεσης και λιπόλυσης που ρυθμίζεται από την ινσουλίνη, την ορμόνη - κλειδί στην αποθήκευση και αποδέσμευση των λιπών.

Στη χρονοδιαιτητική η σωστή «εξίσωση» είναι :

Πρωινό-5 ώρες νηστεία-Γεύμα-5 ώρες νηστεία-Δείπνο- 12 ώρες νηστεία.

Για να βρισκόμαστε δε σε αρμονία με τη χρονοβιολογία, θα πρέπει να έχουμε καταναλώσει το 70 με 80% της τροφής μας στο πρώτο μισό της ημέρας και να ελαφρύνουμε σημαντικά το βραδινό μας μενού.

Συγκεκριμένα:

Πρωί. Είναι η ώρα που το κύτταρο είναι σε θέση να μειώσει τα αποθέματα πιο εύκολα γιατί χρειάζεται ενέργεια. O οργανισμός εκκρίνει άφθονα ένζυμα που αναλαμβάνουν να μεταβολίσουν υδατάνθρακες (άμυλα), λίπη και πρωτεΐνες. Γι’ αυτό, στην αρχή της ημέρας είναι προτιμότερο να καταναλώνουμε γλυκίδια ταχείας κατανάλωσης και λιπίδια (ψωμί, βούτυρο, αυγά, τυρί, φρούτα κλπ.) δηλαδή τροφές που είναι πλούσιες σε ενέργεια και αυτές που αποθηκεύονται με μεγαλύτερη ευκολία. Με άλλα λόγια το πρωί μπορούμε χωρίς ενοχές -ιδίως αν ακολουθεί σωματική άσκηση- να υποκύψουμε ακόμα και σε κάποιες μικρές , γλυκιές «αδυναμίες».

Μεσημέρι: Οι πιο «χαλαρές» ώρες για να απολαύσουμε ποικιλία τροφών, χωρίς πολλές συνέπειες, είναι το χρονικό διάστημα μεταξύ 12 και 2 το μεσημέρι. Ιδανικός συνδυασμός: πρωτεΐνες και υδατάνθρακες.

Βράδυ. Αντίθετα με το πρωί, το βράδυ το κύτταρο έχει την τάση να αποθηκεύει και να εμποδίζει τους μηχανισμούς αποδέσμευσης . Γι’ αυτό θα πρέπει να αποφεύγουμε τη ζάχαρη και τις λιπαρές τροφές. Ένα δείπνο με ψάρι και λαχανικά, είναι προτιμότερο από μια σαλάτα και τυριά- πολύ πλούσια σε λιπίδια. Το ίδιο δυστυχώς ισχύει και με τα γλυκά- τα λιποκύτταρα έχουν έντονη επιθυμία για γλυκόζη την νύχτα και την αποθηκεύουν εξαιρετικά γρήγορα.

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε:

  • Πρέπει να σεβόμαστε την περιοδικότητα των γευμάτων -3 γεύματα την ημέρα σε σταθερές ώρες- εάν θέλουμε να ελέγχουμε το βάρος μας. Η αποδιοργάνωση των φυσικών ρυθμών του οργανισμού μας από τα τσιμπολογήματα απελευθερώνει ινσουλίνη που ευνοεί την αποθήκευση των λιπών.
  • Στα ενδιάμεσα των γευμάτων θα πρέπει να αποφεύγουμε τα γλυκά σνακ και τα αναψυκτικά.
  • Η σωματική άσκηση πρέπει να γίνεται το σωστό χρόνο, όταν η ινσουλίνη δεν είναι ενεργή, δηλαδή ποτέ μετά τα γεύματα.
  • Τα συμπληρώματα διατροφής με δραστικά συστατικά που μειώνουν την αποθήκευση λιπών και σακχάρων και ενεργοποιούν τον λιπιδικό μεταβολισμό είναι πιο αποτελεσματικά για την απώλεια βάρους όταν λαμβάνονται το πρωί ή το βράδυ.
  • Το σώμα μας χρειάζεται ενέργεια και όταν κοιμόμαστε. Αυτό σημαίνει ότι αποφεύγοντας την κατανάλωση υδατανθράκων από το απόγευμα και μετά, αναγκάζουμε τον οργανισμό μας-ελλείψει γλυκόζης- να δώσει εντολή στα λιποκύτταρα να διασπάσουν το αποθηκευμένο λίπος και να το μετατρέψουν σε ενέργεια για να φέρει σε πέρας τις νυχτερινές του λειτουργίες.

 

 

 

© Copyright 2019 - Skingurus.gr

WHO IS WHO SKINGURUS    |    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ

   

Disclaimer
Το περιεχόμενο των άρθρων και των πληροφοριών που δημοσιεύονται στο www.skingurus.gr προορίζονται αποκλειστικά για ενημερωτικό σκοπό. Σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστούν τη γνώμη των ειδικών (δερματολόγων, διαιτολόγων, γυμναστών κ.λπ.) αλλά ούτε και τη διάγνωση και τη θεραπεία. Αναζητήστε την επιστημονική συμβουλή του γιατρού σας ή άλλου επαγγελματία υγείας και μην αγνοήσετε ή τροποποιήσετε ποτέ την επιστημονική συμβουλή ή οδηγία ενός ιατρού, επειδή ενδεχομένως διαβάσατε κάτι διαφορετικό στο www.skingurus.gr. Η αποδοχή ή χρήση των όποιων πληροφοριών εμφανίζονται στο www.skingurus.gr γίνεται με αποκλειστικά δική σας ευθύνη.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
douche

 

2019-06-12
Εσείς, τι κάνετε κάτω από το ντους;

Τις μέρες που ο υδράργυρος ανεβαίνει, εύλογα θα απαντήσετε, «δροσίζομαι» . Εμείς πάντως σας προτείνουμε...  

elephant elbows

 

2019-02-22
Οι κρυφοί προδότες της ηλικίας 

Επιλέγουμε –και σωστά- τις καλύτερες αντιγηραντικές συνθέσεις για το πρόσωπο, τα μάτια και το λαιμό....  

body firming

 

2019-05-04
Σύσφιξη : ένας ''γρίφος'' για δυνατούς λύτες

Σε φυσιολογικές συνθήκες η απώλεια σφριγηλότητας έρχεται να αποτυπώσει τη βιολογική γήρανση του...  

skincare for legs

 

2016-07-14
Ένα ζευγάρι υπέροχες γάμπες

Το ακαταμάχητο σύμβολο γοητείας και θηλυκότητας, αναδεικνύεται ιδιαίτερα το καλοκαίρι. Για να διατηρήσουν...  

CELLULITE

 

2017-05-15
Θα απαλλαγώ ποτέ από την κυτταρίτιδα;

Αν αναζητήσετε τη λέξη cellulite στο Google, θα εμφανιστούν 38.400.000 αποτελέσματα. Διότι η κυτταρίτιδα...  

 

2015-01-22
Τα κιλά της εμμηνόπαυσης

Περισσότερες από τις μισές γυναίκες που φτάνουν στην εμμηνόπαυση, παίρνουν, κατά μέσο όρο, 3 με...  

 

2014-11-19
​Επί ποδός  …φροντίδας

Το πεντικιούρ δεν είναι μόνο καλοκαιρινό σπορ και το ρεπερτόριό του σίγουρα δεν εξαντλείται στην...  


ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΕΤΕ
ΤΑ ΝΕΑ ΜΑΣ;