CONNECT:  
             

Τι συμβαίνει με τη βιταμίνη D;

Skingurus Παρασκευή, 12 Ιουλίου 2019
Skingurus

 

vitamin D Γνωρίζουμε ότι είναι πολύτιμη για την υγεία και την ομορφιά μας. Γνωρίζουμε επίσης ότι ο ήλιος είναι αυτός που θα πρέπει να…μεσολαβήσει για να τη συνθέσουμε- κι εμείς ευτυχώς έχουμε άφθονο…Τότε τι συμβαίνει και η βιταμίνη D λείπει όλο και πιο συχνά από τον οργανισμό μας; Φταίνε, όπως λένε, τα αντηλιακά; Ζητήσαμε την επιστημονική γνώμη μιας ειδικού και οι απαντήσεις της μας έλυσαν πολλές από τις απορίες μας.

Οι επιστήμονες μιλούν για το «Μεσογειακό παράδοξο», την αυξανόμενη ανεπάρκεια ή έλλειψη βιταμίνης D στον πληθυσμό της Ελλάδας και άλλων χωρών του Ευρωπαϊκού Νότου παρά το γεγονός ότι είναι από τις πλέον ηλιόλουστες. Το πρόβλημα επομένως είναι υπαρκτό. Αυτό που δεν γνωρίζουμε με σιγουριά είναι γιατί συμβαίνει. Επειδή όμως πολλά λέγονται - όπως ότι για το πρόβλημα ευθύνεται αποκλειστικά η χρήση αντηλιακών- εμείς προτιμήσαμε να ακούσουμε τι έχει να μας πει για τη «βιταμίνη του ήλιου», μια ειδικός, η φαρμακοποιός κα Χρυσούλα Γκούσκου, Υπεύθυνη Εκπαίδευσης & Διασφάλισης Ποιότητας της εταιρείας Frezyderm .

· Κυρία Γκούσκου, τι γνωρίζουμε για τη βιταμίνη D; Πώς την συνθέτει ο οργανισμός;

Χ.Γ. Η βιταμίνη D είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη την οποία συνθέτει ο οργανισμός μέσω της επίδρασης της υπεριώδους

ακτινοβολίας του ήλιου (UVB) στο δέρμα μας και την ενεργοποίηση σειράς βιοχημικών αντιδράσεων. Στους ανθρώπους η

βιταμίνη D λειτουργεί ως προορμόνη. Είναι σημαντική για μια ευρεία ποικιλία ανεξάρτητων φυσιολογικών λειτουργιών, όπως

η ισορροπία του ασβεστίου στον οργανισμό, η ακεραιότητα των οστών, η καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

· Πόση ώρα χρειάζεται για τη σύνθεση της βιταμίνης D; Τι συμβαίνει τους χειμερινούς μήνες που η ηλιοφάνεια δεν είναι τόσο έντονη ;

Χ.Γ. Ο χρόνος έκθεσης στην ηλιακή ακτινοβολία που απαιτείται για τη σύνθεση των απαραίτητων ποσών βιταμίνης D εξαρτάται από την ηλικία, το χρώμα του δέρματος και από τα υποκείμενα προβλήματα υγείας. Έκθεση του 18% του σώματος (άνω- κάτω άκρα, πρόσωπο) στο ηλιακό φως, για 10-15 λεπτά από τις 10 π.μ. μέχρι τις 2 μ.μ., χωρίς αντηλιακό, τρεις φορές την εβδομάδα θεωρείται ικανό χρονικό διάστημα για να παράσχει στον οργανισμό την απαιτούμενη ποσότητα βιταμίνης D. Αντίθετα το χειμώνα απαιτούνται σχεδόν 2 ώρες, επομένως, θα πρέπει να καταβάλλεται προσπάθεια να λαμβάνεται η βιταμίνη από τροφές ή διατροφικά συμπληρώματα. Πάντως, αρκετές μελέτες έχουν δείξει ότι ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού έχει, ειδικά το χειμώνα, ανεπάρκεια βιταμίνης D ακόμα και σε χώρες που έχουν ηλιοφάνεια (αυτό ισχύει και για την Ελλάδα).

· Εκτός από την καλή υγεία του οργανισμού, η βιταμίνη D επιδρά και στο δέρμα;

Χ.Γ. Η επίδραση της βιταμίνης D στο δέρμα έχει κομβική σημασία για την υγεία και τη σωστή λειτουργία του αφού:

- Προστατεύει από την φθορά των επιδερμικών κυττάρων που προκαλείται από την υπεριώδη ακτινοβολία και μειώνει τις πιθανότητες εμφάνισης καρκίνων του δέρματος.

- Αναστέλλει την εμφάνιση δερματικών φλεγμονών που οφείλονται στην περιβαλλοντική επιθετικότητα.

- Προλαμβάνει ευκαιριακές δερματικές λοιμώξεις με την διέγερση της φυσικής ανοσίας του δέρματος και τη παραγωγή αντιμικροβιακών πεπτιδίων.

· Ποιες είναι οι συνέπειες της έλλειψης/ ανεπάρκειας της βιταμίνης D στο δέρμα; Υπάρχουν ορατές ενδείξεις που μπορούν να μας ευαισθητοποιήσουν;

Χ.Γ. Η μειωμένη παρουσία της D έχει αρνητικά αποτελέσματα στη δομή και λειτουργικότητα του δερματικού φραγμού με αποτέλεσμα, χρόνια ξηρότητα που δεν ανταποκρίνεται εύκολα σε αγωγές ενυδάτωσης, τραχύτητα, εμφανείς διευρυμένους πόρους, λεπτές γραμμές και ρυτίδες, πρόωρη γήρανση…

· Ποια η σχέση και σε τι ποσοστό συμβάλλει η διατροφή στην πρόσληψη βιταμίνης D;

Χ.Γ. Προσλαμβάνεται από την κατανάλωση ορισμένων τροφών όπως είναι τα αλιευόμενα «λιπαρά» ψάρια (ο σολομός, το

σκουμπρί, ο τόνος, ο μπακαλιάρος, η πέστροφα, οι σαρδέλες), το μουρουνέλαιο, τα αυγά και το βοδινό συκώτι. Γενικώς το

90% της βιταμίνης D που χρειάζεται ο οργανισμός μας συντίθεται από την έκθεση στον ήλιο και η διατροφή λειτουργεί απλώς

επικουρικά.

· Στο πέρασμα του χρόνου μειώνεται η ικανότητα του οργανισμού να συνθέσει βιταμίνη D;

Χ.Γ. Το γήρας σχετίζεται με μειωμένες συγκεντρώσεις ενός προδρόμου της βιταμίνης D (της 7-δεϋδροχοληστερόλης), στο δέρμα με αποτέλεσμα ένα άτομο 70 ετών να έχει μειωμένη ικανότητα κατά 75% να βιοσυνθέσει τη βιταμίνη D στο δέρμα.

· Αστική ρύπανση, lifestyle, γονίδια, διατροφή, ηλικία, σωματικό βάρος, αντηλιακά, είναι μερικοί από τους παράγοντες που συνήθως συνδέονται με την ανεπάρκεια βιταμίνης D. Εσείς πού πιστεύετε ότι οφείλεται;

Χ.Γ. Πρόκειται σαφέστατα για ένα συνδυασμό γενετικών και επιγενετικών παραγόντων που ευνοούν την ανεπάρκεια βιταμίνης D στον οργανισμό και δεν υπάρχει ένας μόνο ένοχος (Bahrami et al – Genetic and epigenetic factors influencing vit D status – J Cell Physiol, 2018)

· Μπορούμε να προλάβουμε ή να αποτρέψουμε την έλλειψή της;

Χ.Γ. Περιορισμένη και τις κατάλληλες ώρες έκθεση στον ήλιο καθώς και σωστή διατροφή αποτελούν μια καλή συνταγή . Αν υπάρχουν ενδείξεις έλλειψης βιταμίνης D και με τη σύμφωνη γνώμη του ιατρού μας, ακολουθούμε και μια αγωγή με το κατάλληλο συμπλήρωμα διατροφής, ενώ συστήνεται η επανάληψη της εξέτασης μετά χρονικό διάστημα 3 μηνών για να εκτιμηθεί το αποτέλεσμα της θεραπείας.

· Οι επιστήμονες μιλούν για το «Μεσογειακό παράδοξο», την αυξανόμενη ανεπάρκεια ή έλλειψη βιταμίνης D στον πληθυσμό της Ελλάδας και άλλων χωρών του Ευρωπαϊκού Νότου παρά το γεγονός ότι είναι από τις πλέον ηλιόλουστες. Είναι βεβαίως μια πραγματικότητα αλλά μήπως ο τρόπος που καθορίζονται τα ιδανικά επίπεδα της βιταμίνης D πολλαπλασιάζει τον αριθμό ατόμων που εμφανίζουν ανεπάρκεια;

Χ.Γ. Υπάρχουν διαφορετικά όρια που προτείνονται από διαφορετικούς οργανισμούς. Από όλα τα προτεινόμενα επίπεδα, στην Ελλάδα ακολουθούμε αυτά που έχει θέσει η Εθνική Ακαδημία Ιατρικής των ΗΠΑ και τα οποία αναφέρουν ότι ένα άτομο εμφανίζει ανεπάρκεια βιταμίνης D όταν τα επίπεδά της στο αίμα είναι κάτω από 50 nmol/l και έλλειψη όταν τα επίπεδά της είναι κάτω από 30 nmol/l.

· Οι περισσότεροι κατηγορούν τα αντηλιακά για την ανεπάρκεια βιταμίνης D. Οι δερματολόγοι ωστόσο επισημαίνουν ότι ακόμα κι αν η χρήση αντηλιακών έχει μερίδιο ευθύνης στο πρόβλημα, δεν θα πρέπει να πάψουμε να τα χρησιμοποιούμε γιατί η προστασία που προσφέρουν από την υπεριώδη ακτινοβολία είναι πολύ σημαντική για την υγεία του δέρματος. Ποια είναι η δική σας θέση;

Χ.Γ. Συμφωνώ απολύτως με την άποψη των Δερματολόγων καθώς η χρήση αντηλιακού προστατεύει αποτελεσματικά από την εμφάνιση δερματικών καρκίνων αλλά και από το Μελάνωμα, που θεωρείται η πλέον επιθετική μορφή κακοήθειας στο δέρμα.

· Υπάρχει τρόπος να χρησιμοποιούμε τα αντηλιακά μας έτσι ώστε να είμαστε προστατευμένες αλλά και να επιτρέπουμε στον οργανισμό μας να συνθέσει βιταμίνη D;

Χ.Γ. Εκμεταλλευόμαστε τον ήλιο και εκθέτουμε ολιγόλεπτα διαστήματα χέρια, πόδια και πρόσωπο καθημερινά στην ακτινοβολία χωρίς αντηλιακή κάλυψη. Να θυμόμαστε όμως ότι ακόμη και το ιδανικό αντηλιακό επιτρέπει στο 2% - 5 % της υπεριώδους ακτινοβολίας να περνά στο δέρμα -άλλωστε δεν υφίσταται και εκ της Νομοθεσίας, αντηλιακό “Total Screen”.

· Φέτος η Frezyderm κυκλοφόρησε δύο νέα αντηλιακά προϊόντα. Θα θέλατε να μας εξηγήσετε τι ακριβώς προσφέρουν-εκτός από αντηλιακή προστασία;

Χ.Γ. Το φετινό καλοκαίρι η Frezyderm κυκλοφόρησε τα Sun Screen Cream-To-Powder SPF50+ και Sun Screen Fluid-To-Powder SPF50+ τα οποία ακολουθούν τη νέα παγκόσμια τάση της Κοσμητολογίας, “Transforming Textures”. Μόλις εφαρμοστούν στο δέρμα, η υφή τους μετατρέπεται σταδιακά από ελαφριά κρέμα ή γαλάκτωμα σε υφή και αίσθηση πούδρας. Προσφέρουν πολύ υψηλή ηλιοπροστασία, βελτίωση των μηχανισμών ενυδάτωσης και μείωση τραχύτητας του δέρματος. Οι φόρμουλές τους στηρίζονται στο White Peony Pure, το ενεργό εκχύλισμα της λευκής παιώνιας που επανορθώνει το διαταραγμένο επιδερμικό φραγμό και τη χρόνια ξηρότητα λόγω εξωγενών και ενδογενών παραγόντων, όπως είναι η έλλειψη βιταμινών (π.χ. βιταμίνη D), χωρίς ωστόσο να περιέχουν βιταμίνη D ή να υποκαθιστούν τα συμπληρώματα διατροφής που την παρέχουν.

WhoisWho: Η κα Χρυσούλα Γκούσκου είναι απόφοιτος του τμήματος Φαρμακευτικής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Για περισσότερο από μία δεκαετία είχε το προσωπικό της φαρμακείο, ενώ από το 1993 εργάζεται στην εταιρεία Δερμοκαλλυντικών Προϊόντων FREZYDERM, ενώ από το 2000 είναι Υπεύθυνη Εκπαίδευσης & Διασφάλισης Ποιότητας της εταιρείας. Έχει 20ετή πείρα σε εκπαιδεύσεις και ενημερωτικές ομιλίες σε καταναλωτές, φαρμακοποιούς, γιατρούς και αισθητικούς, ενώ παράλληλα αρθρογραφεί σε κλαδικά και επιστημονικά έντυπα.


 

 

 

© Copyright 2019 - Skingurus.gr

WHO IS WHO SKINGURUS    |    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ

   

Disclaimer
Το περιεχόμενο των άρθρων και των πληροφοριών που δημοσιεύονται στο www.skingurus.gr προορίζονται αποκλειστικά για ενημερωτικό σκοπό. Σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστούν τη γνώμη των ειδικών (δερματολόγων, διαιτολόγων, γυμναστών κ.λπ.) αλλά ούτε και τη διάγνωση και τη θεραπεία. Αναζητήστε την επιστημονική συμβουλή του γιατρού σας ή άλλου επαγγελματία υγείας και μην αγνοήσετε ή τροποποιήσετε ποτέ την επιστημονική συμβουλή ή οδηγία ενός ιατρού, επειδή ενδεχομένως διαβάσατε κάτι διαφορετικό στο www.skingurus.gr. Η αποδοχή ή χρήση των όποιων πληροφοριών εμφανίζονται στο www.skingurus.gr γίνεται με αποκλειστικά δική σας ευθύνη.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

 

2015-04-10
All about skin

Καλύπτει έκταση 2 τετραγωνικών μέτρων, ζυγίζει 4 περίπου κιλά και έχει πάχος  4 χιλιοστά –το πολύ....  

sunscreen

 

2019-05-22
​Μερικές αλήθειες για τα αντηλιακά

Μπορεί η αναποφασιστικότητα του καιρού να κρατά ακόμα τις παραλίες μακριά από το οπτικό μας πεδίο,...  

ελαστίνη

 

2017-09-04
​Πόση ελαστίνη έχει ακόμα η επιδερμίδα σας;

Τσιμπήστε το δέρμα στη ράχη του χεριού σας και παρατηρήστε πόσο γρήγορα επανέρχεται στην αρχική...  

hyaluronic acid

 

2018-02-05
Υαλουρονικό οξύ: το μέγεθος...  μετράει

Είναι αμέτρητες πλέον οι καλλυντικές φόρμουλες που περιέχουν υαλουρονικό οξύ, άλλοτε για να προσφέρουν...  

skincare ingredients penetration

 

2017-03-24
Μέχρι πού φτάνουν τα συστατικά των καλλυντικών;

«Διεισδύει σε βάθος, δρα στην καρδιά των κυττάρων…». Όλες έχουμε κάποια στιγμή αναρωτηθεί τι ακριβώς...  

glycolic acid skin benefits

 

2017-09-29
Γλυκολικό οξύ: μόνο οφέλη για το δέρμα

10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για το γλυκολικό οξύ αποδεικνύουν πως δίκαια θεωρείται ένα από τα...  

Circadian rythms in skincare

 

2017-11-08
Πότε πάει για ύπνο η επιδερμίδα σας;

Το εσωτερικό ρολόι που διαθέτει κάθε κύτταρο της επιδερμίδας μας, γνωρίζει πολύ καλά πότε είναι...  


ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΕΤΕ
ΤΑ ΝΕΑ ΜΑΣ;