CONNECT:  
             

​Έρχεται το τέλος του “Free from” στα καλλυντικά μας;

Λένα Ιωαννίδου Τετάρτη, 24 Ιουλίου 2019
Λένα Ιωαννίδου

 

FREE FROM CLAIMS  Μια νέα οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιουλίου, βάζει αυστηρούς κανόνες στα claims, δηλαδή τους ισχυρισμούς που διατυπώνει η βιομηχανία της ομορφιάς για τα συστατικά που …ΔΕΝ περιέχουν τα καλλυντικά. Ανάμεσα στα θύματα της οδηγίας και το περίφημο «χωρίς parabens».  

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Google για το 2018 στην κορυφή της λίστας των αναζητήσεων για συστατικά βρέθηκαν αυτά που σχετίζονται με την ασφάλεια των προϊόντων ομορφιάς (για παράδειγμα λέξεις-κλειδιά όπως sulfate, parabens, silicone και alcohol).
Δεν ήταν λίγοι οι επιστήμονες που προβληματίζονταν εδώ και καιρό με την τρέλα του “Free from” και τόνιζαν ότι οι εταιρίες θαπρέπει να πάψουν να προβάλλουν τέτοιους ισχυρισμούς γιατί το μόνο που κάνουν είναι να καλλιεργούν το φόβο των καταναλωτών, δίνοντας την εντύπωση -συχνά λανθασμένη- ότι ένα συγκεκριμένο συστατικό είναι επικίνδυνο και ότι τα άλλα που το έχουν αντικαταστήσει είναι καλύτερα και πιο ασφαλή.

Ανάλογο προβληματισμό φαίνεται πως είχε και η Ευρωπαϊκή Ένωση. Πριν δύο χρόνια, τον Ιούλιο του 2017, συστήθηκε μια υποομάδα εργασίας η οποία ανέλαβε να προετοιμάσει μια έκθεση σχετικά με τα λεγόμενα “Free formclaims, τους ισχυρισμούς της βιομηχανίας καλλυντικών σχετικά με τα προϊόντα «απαλλαγμένα από επικίνδυνα συστατικά» που κυκλοφορούσαν στην αγορά. Σύμφωνα με τις διαπιστώσεις της, σε αρκετές περιπτώσεις οι πληροφορίες που αναγράφονται στις ετικέτες των προϊόντων είναι ασαφείς και ενδέχεται να προκαλέσουν σύγχιση στο καταναλωτικό κοινό. Οι ρυθμίσεις που πρότεινε οδήγησαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα Μέλη Κράτη της ΕΕ στη δημοσίευση μιας αναθεωρημένης εκδοχής των οδηγιών συμμόρφωσης βάσει κοινών κριτηρίων στον τομέα των καλλυντικών* στην οποία ενσωμάτωσαν δύο Παραρτήματα, ένα για τους ισχυρισμούς “free from” (Annex III) και ένα για τους ισχυρισμούς “hypoallergenic” (Annex IV) . Οι νέες οδηγίες, στις οποίες θα πρέπει σταδιακά να συμμορφωθούν όλες οι εταιρίες καλλυντικών, τέθηκαν σε ισχύ, για όλη την Ευρώπη, από την 1η Ιουλίου 2019, .

*Με τον κανονισμό (ΕΕ) 655/2013 (κανονισμός για τους ισχυρισμούς), η Επιτροπή υιοθέτησε κοινά κριτήρια για τη δικαιολόγηση των ισχυρισμών που διατυπώνονται σχετικά με τα καλλυντικά προϊόντα.

Τι μας λέει το Παράρτημα ΙΙΙ

Η διατύπωση claims (ισχυρισμών) του τύπου ‘Free from’, στην ετικέτα ενός καλλυντικού προϊόντος επιτρέπεται σε ελάχιστες πλέον περιπτώσεις. Ας δούμε μερικά από τα παραδείγματα που δίνονται στο Παράρτημα:

Τύπος ισχυρισμού “Free from”

Ν/Ο

Αιτιολογία

Free from + συστατικό απαγορευμένο από τη Νομοθεσία Καλλυντικών της ΕΕ

ΟΧΙ

Π.χ. Heavy metals free(Χωρίς βαρέα μέταλλα)

Ισχυρισμοί που δίνουν την εντύπωση ότι ένα προϊόν προσφέρει ένα συγκεκριμένο όφελος ενώ το όφελος αυτό είναι απλή συμμόρφωση στις ελάχιστες νομικές απαιτήσεις, δεν θα επιτρέπονται.

Free from + συστατικό που ούτως ή άλλως δεν θα το περιείχε το προϊόν.

ΟΧΙ

Π.χ. Preservatives free (Χωρίς συντηρητικά) , εάν το προϊόν είναι ένα άρωμα με υψηλή περιεκτικότητα οινοπνεύματος, το οποίο ούτως ή άλλως δεν περιέχει συντηρητικά.

Δεν θα γίνονται ισχυρισμοί για ένα συγκεκριμένο προϊόν, εάν παρεμφερή προϊόντα έχουν παρόμοια χαρακτηριστικά.

“Free from” allergenic / sensitizing substances’

(Χωρίς αλλεργιογόνα/

ευαισθητοποιές ουσίες)

ΟΧΙ

Η παντελής απουσία κινδύνου αλλεργικής αντίδρασης δεν είναι δυνατόν να διασφαλιστεί, επομένως ένα προϊόν δεν επιτρέπεται να δίνει την εντύπωση ότι την παρέχει.

Οι ισχυρισμοί Free fromή ισχυρισμοί με παρεμφερές νόημα, δεν θα επιτρέπονται όταν υπονοούν εγγυημένες ιδιότητες του προϊόντος, λόγω της απουσίας ενός συστατικού , οι οποίες δεν είναι δυνατόν να δοθούν .

Free from + κατηγορία συστατικών (π.χ. άρωμα, συντηρητικό, χρωστικές)

ΟΧΙ

Π.χ. Ο ισχυρισμός «Χωρίς συντηρητικά» είναι λανθασμένος εάν το προϊόν περιέχει ένα συστατικό, το οποίο , μολονότι δεν περιλαμβάνεται στην επίσημη λίστα των συντηρητικών (Παράρτημα V) έχει αποδεδειγμένα αντιμικροβιακές ιδιότητες.

Π.χ. Ο ισχυρισμός «Χωρίς άρωμα» είναι λανθασμένος εάν το προϊόν περιέχει ένα συστατικό που λειτουργεί ως αρωματικό, ανεξάρτητα από τις άλλες πιθανές του δράσεις στο προϊόν.

Free from + ένα συστατικό ή οικογένεια συστατικών που χρησιμοποιούνται νόμιμα.

OXI

Π.χ. “Parabens free” (Χωρίς parabens) ή “Silicon free” (Χωρίς σιλικόνες)

Οι παραπάνω ισχυρισμοί για τα καλλυντικά προϊόντα δεν θα είναι πλέον αποδεκτοί . Θα πρέπει να είναι αντικειμενικοί και δεν θα πρέπει να δυσφημούν τους ανταγωνιστές ούτε να δυσφημούν συστατικά που χρησιμοποιούνται νόμιμα.

Ισχυρισμοί Free fromπου προσφέρουν τη δυνατότητα μιας ενημερωμένης επιλογής σε συγκεκριμένη ομάδα καταναλωτικού κοινού ή ομάδες τελικών χρηστών

ΝΑΙ

Π.χ. Το “Free from alcohol (Χωρίς οινόπνευμα) σε ένα στοματικό διάλυμα που θεωρείται οικογενειακό προϊόν

Π.χ. Free from animal-derived ingredients (Χωρίς συστατικά ζωικής προέλευσης) στα προϊόντα για Vegans
























Τι μας λέει το Παράρτημα ΙV

Ο ισχυρισμός “Υποαλλεργικό” (“hypoallergenic”) μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο σε περιπτώσεις όπου ένα καλλυντικό προϊόν μπορεί να αποδείξει -με βάση αξιόπιστα επιστημονικά στοιχεία- ότι έχει σχεδιαστεί με τρόπο που να ελαχιστοποιεί την πιθανότητα να προκαλέσει αλλεργία.

 

 

 

© Copyright 2019 - Skingurus.gr

WHO IS WHO SKINGURUS    |    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ

   

Disclaimer
Το περιεχόμενο των άρθρων και των πληροφοριών που δημοσιεύονται στο www.skingurus.gr προορίζονται αποκλειστικά για ενημερωτικό σκοπό. Σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστούν τη γνώμη των ειδικών (δερματολόγων, διαιτολόγων, γυμναστών κ.λπ.) αλλά ούτε και τη διάγνωση και τη θεραπεία. Αναζητήστε την επιστημονική συμβουλή του γιατρού σας ή άλλου επαγγελματία υγείας και μην αγνοήσετε ή τροποποιήσετε ποτέ την επιστημονική συμβουλή ή οδηγία ενός ιατρού, επειδή ενδεχομένως διαβάσατε κάτι διαφορετικό στο www.skingurus.gr. Η αποδοχή ή χρήση των όποιων πληροφοριών εμφανίζονται στο www.skingurus.gr γίνεται με αποκλειστικά δική σας ευθύνη.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
world environment day

 

2019-06-05
Η ομορφιά στηρίζει το περιβάλλον

Η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος που γιορτάζουμε κάθε χρόνο στις 5 Ιουνίου δίνει μια ωραία αφορμή...  

indie beauty

 

2018-01-22
Εσείς, πόσο…indie είστε;

Σας αρέσει να δοκιμάζετε προϊόντα από καινούργιες, άγνωστες μάρκες που ανακαλύψατε στο Instagram;...  

Beauty trends 2019

 

2019-01-02
​Πού πάει …η ομορφιά το 2019;

Η καινούργια χρονιά κάνει μόλις τα πρώτα της βήματα.  Για μια ακόμα φορά, οι ειδικοί αναλυτές μελέτησαν...  

athleisure beauty

 

2017-12-08
Καλωσήρθατε στην εποχή του athleisure beauty

Οι millenials θέλουν να νοιώθουν και να δείχνουν όμορφες –στον καθρέπτη και στο… Instagram- την...  

L' Oreal

 

2019-02-23
Ένα app για το μέλλον της επιδερμίδας σας

H L’Oréal επιχειρεί μια νέα προσέγγιση της ομορφιάς μέσα από τις σύγχρονες τεχνολογίες και...  

Junk food και αναψυκτικά τύπου λάιτ, μελέτη

 

2015-09-13
Οι τηγανιτές πατάτες και… το φαινόμενο της αναπλήρωσης

Μια νέα επιστημονική μελέτη πάνω στις διατροφικές συνήθειες περισσότερων από 22.000 ενηλίκων στην...  

 

2015-03-21
​Σας είναι αδύνατον να κάνετε δίαιτα; Ίσως φταίει η… προσωπικότητά σας

Μια νέα επιστημονική μελέτη ρίχνει φως στη μυστική σχέση που συνδέει τις –κακές- διατροφικές μας...  


ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΕΤΕ
ΤΑ ΝΕΑ ΜΑΣ;